تبلیغات
شُبیر علیه السلام - محرم در كلام حضرت امام خمینی (ره)
 
درباره وبلاگ


تا آفتاب از حرکات تو می وزد از سمت سیب ، عطر صفات تو می وزد . دل می دهیم ، پنجره را باز می کنیم باران گرفته ، یا کلمات تو می وزد ؟ دل می شویم ، محض تپیدن به پای تو در خاک کوچه ای که حیات تو می وزد اینکه چقدر بوی شهادت ، چقدر صبح اینکه چقدر از نفحات تو می وزد ! امشب بهار می دمد از خون روشنت فردا بهشت از برکات تو می وزد . من ایستاده ام به تماشای زیستن جایی که موج موج فرات تو می وزد و با هر اذان به یاد همان ظهر چاک چاک گیسوی خون چکان صلات تو می وزد . کشتی شکستگان تو را بیم موج نیست ،آنجا که بادبان نجات تو می وزد

مدیر وبلاگ : عبرات
محرم در كلام حضرت امام خمینی (ره)
محرم دیباچه سرخ شهادت:
ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداكارى آغاز شد . ماهى كه خون بر شمشیر پیروز شد . ماهى كه قدرت حق، باطل را تا ابد محكوم و داغ باطله بر جبهه ستمكاران و حكومت ‏هاى شیطانى زد . ماهى كه به نسل‏ها در طول تاریخ، راه پیروزى بر سر نیزه را آموخت . ماهى كه شكست ابرقدرت‏ها را در مقابل كلمه حق به ثبت رساند . ماهى كه امام مسلمین راه مبارزه با ستمكاران تاریخ را به ما آموخت . ماهى كه باید مشت گره كرده آزادیخواهان و استقلال طلبان و حق گویان بر تانك‏ها و مسلسل‏ها و جنود ابلیس غلبه كند و كلمه حق باطل را محو نماید . (1)

محرم ماهى است كه عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام كرده و به اثبات رسانده است كه در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است . (2)

محرم ماهى است كه به وسیله مجاهدان و مظلومان اسلام زنده شده و از توطئه فاسد و رژیم بنى امیه، كه اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند، رهایى بخشید . اسلام از اول پیدایش، با خون شهیدان و مجاهدان آبیارى شد و به ثمر رسید . (3)

ماه محرم براى مذهب تشیع ماهى است كه پیروزى در متن فداكارى و خون به دست آمده است . (4)

محرم چه ماه مصیبت زا و چه ماه سازنده و كوبنده ‏اى است . محرم ماه نهضت ‏بزرگ سید شهیدان و سرور اولیاى خداست كه با قیام خود در مقابل طاغوت، تعلیم سازندگى و كوبندگى به بشر داد و راه فناى ظالم و شكستن ستمكار را به فدایى دادن و فدایى شدن دانست كه خود سر لوحه تعلیمات اسلام است‏براى ملت ما تا آخر دهر . (5)

محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است . (6)

باید محرم و صفر را زنده نگه داریم به ذكر مصائب اهل بیت كه با ذكر مصائب اهل بیت زنده مانده است این مذهب تا حالا . (7)

علل و عوامل قیام عاشورا
در صدر اسلام، پس از رحلت پیامبر پایه گذار عدالت و آزادى، مى ‏رفت كه با كجروى‏هاى بنى امیه اسلام در حلقوم ستم كاران فرو رود و عدالت در زیر پاى تبهكاران نابود شود كه سید الشهداء (ع) ، نهضت عظیم عاشورا را بر پا نمود . (8)

مكتبى كه مى ‏رفت‏ با كج روى ‏هاى تفاله جاهلیت و برنامه ‏هاى حساب شده احیاى ملى گرایى و عروبت ‏با شعار «لا خیر و لاوحى نزل‏» (9) محو و نابود شود و از حكومت عدل اسلامى یك رژیم شاهنشاهى بسازد و اسلام و وحى را به انزوا كشاند كه ناگهان شخصیت عظیمى كه از عصاره وحى الهى تغذیه و در خاندان سید رسل، محمد مصطفى و سید اولیا على مرتضى تربیت و در دامان صدیقه طاهره بزرگ شده بود قیام كرد و با فداكارى بى نظیر الهى خود واقعه بزرگى را به وجود آورد . (10)

سلطنت و ولایتعهدى، همان طرز حكومت‏ شوم و باطلى است كه حضرت سید الشهدا براى جلوگیرى از برقرارى آن قیام كردند و شهید شدند . براى این كه زیر بار ولایتعهدى یزید نرود و سلطنت او را به رسمیت نشناسد قیام فرمود و همه مسلمانان را به قیام دعوت كرد . (11)

سیدالشهدا چون دید اینها دارند مكتب اسلام را آلوده مى ‏كنند با اسم خلافت اسلام، خلافكارى مى ‏كنند و ظلم مى‏كنند و این منعكس مى ‏شود در دنیا كه خلیفه رسول الله است دارد این كارها را مى‏ كند، حضرت سید الشهدا تكلیف براى خودشان دانستند كه بروند و كشته هم بشوند و محو كنند آثار معاویه و پسرش را . (12)

اهداف قیام عاشورا
سیدالشهدا (ع) ، از همان روز اول كه قیام كردند براى این امر، انگیزه ‏شان اقامه عدل بود . فرمودند كه مى ‏بینى كه معروف عمل نمى ‏شود و منكر عمل مى ‏شود . انگیزه این است كه معروف را اقامه و منكر را از بین ببرد .انحرافات همه از منكرات است، جز خط مستقیم توحید هر چه هست منكرات است . اینها باید از بین برود و ما كه تابع حضرت سیدالشهدا هستیم باید ببینیم كه ایشان چه وضعى در زندگى داشت . قیامش، انگیزه ‏اش نهى از منكر بود كه هر منكرى باید از بین برود . (12)

سیدالشهدا دیدند كه مكتب دارد از بین مى ‏رود . قضیه قیام سیدالشهدا و قیام امیرالمؤمنین در مقابل معاویه، قیام انبیاء در مقابل قدرتمندان و كفار، مساله این نیست كه بخواهند یك مملكت را بگیرند، همه عالم پیش آنها هیچ است . مكتب آنها این نیست كه كشور گشایى بكنند . (13)

این كه سید الشهدا را كشاند به آنجا، مكتب بود كه كشاند به آنجا، عقیده بود كه كشاند به آنجا و همه چیزش را داد در مقابل عقیده، در مقابل ایمان، و كشته شد و شكست داد، طرف را شكست داد . (14)

آن حضرت در فكر آینده اسلام و مسلمین بود . به خاطر این كه اسلام در آینده و در نتیجه جهاد مقدس و فداكارى او در میان انسان‏ها نشر پیدا كند و نظام سیاسى اجتماعى آن در جامعه ما برقرار شود مخالفت نمود مبارزه كرد و فداكارى كرد . (15)

براى سیدالشهدا تكلیف بود آنجا كه باید قیام بكند و خونش را بدهد تا این كه این ملت را اصلاح كند، تا این كه این علم یزید را بخواباند و همین طور هم كرد و تمام شد . خونش را داد و خون پسرهایش را داد و اولادش را داد و همه چیز خودش را داد براى اسلام . (16)

انتخاب آگاهانه شهداى كربلا
هر چه روز عاشورا سید الشهدا (سلام الله علیه) به شهادت نزدیك‏تر مى ‏شد، افروخته ‏تر مى ‏شد و جوانان او مسابقه مى ‏كردند براى این كه شهید بشوند . همه هم مى ‏دانستند كه بعد از چند ساعت دیگر شهیدند . مسابقه مى ‏كردند آن‏ها، براى این كه آنها مى ‏فهمیدند كجا مى ‏روند، آنها مى ‏فهمیدند براى چه آمدند، آگاه بودند كه ما آمدیم اداى وظیفه خدایى را بكنیم، آمدیم اسلام را حفظ بكنیم . (17)

رضاى خدا را در نظر داشته باشید و خودتان را بنده خدا بدانید كه هر طور پیش بیاورد آن‏طور راضى هستید، همان طور كه بندگان خالص خدا، اولیاى معظم خدا این طور بودند . هر چه براى سید الشهدا نزدیك مى ‏شد ظهر عاشورا و جوان‏هایش یك یك از بین مى‏رفتند، صورتش افروخته‏تر مى‏شد، براى این كه مى‏دید رو به مقصد دارد مى‏رود . (18)

نتایج و آثار قیام ابا عبدالله
اگر عاشورا و فداكارى خاندان پیامبر نبود، بعثت و زحمات جان فرساى نبى اكرم را طاغوتیان آن زمان به نابودى كشانده بودند و لكن اراده خداوند متعال، برآن بوده و هست كه اسلام رهایى بخش و قرآن هدایت افروز را جاوید نگه دارد و با خون شهیدانى چون فرزندان وحى احیا و پشتیبانى فرماید و از آسیب دهر نگه دارد و حسین بن على آن عصاره نبوت و یادگار ولایت را برانگیزد، تا جان خود و عزیزانش را فداى عقیدت خویش و امت معظم پیامبر اكرم نماید تا در امتداد تاریخ، خون پاك او بجوشد و دین خدا را آبیارى فرماید و از وحى و از ره آوردهاى آن پاسدارى نماید . (19)

اگر نبود این نهضت‏ حسین (ع) ، یزید و اتباع یزید اسلام را وارونه به مردم نشان مى ‏دادند و از اول، اینها اعتقاد به اسلام نداشتند و نسبت‏ به اولیاى اسلام حقد و حسادت داشتند . سیدالشهدا با این فداكارى كه كرد، علانه بر آن كه آنها را به شكست رساند اندكى كه گذشت مردم متوجه شدند كه چه غائله ‏اى و چه مصیبتى وارد شد و همین مصیبت موجب به هم خوردن اوضاع بنى امیه شد . (20)

شخصیت عظیمى كه از عصاره وحى الهى تغذیه و در خاندان سید رسل محمد مصطفى و سید اولیاى على مرتضى و در دامن صدیقه طاهره بزرگ شده بود، قیام كرد و با فداكارى بى نظیر و نهضت الهى خود، واقعه بزرگى را به وجود آورد كه كاخ ستمكاران را فرو ریخت و مكتب اسلام را نجات بخشید . (21)

اگر فداكارى پاسداران عظیم الشان اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران و اصحاب فداكار او نبود، اسلام در خفقان رژیم بنى امیه و رژیم خالصانه آن وارونه معرفى مى ‏شد و زحمات نبى اكرم و اصحاب فداكارش به هدر مى ‏رفت . (22)

اگر سیدالشهدا نبود، این رژیم طاغوتى را اینها تقویت مى ‏كردند و به جاهلیت ‏برمى ‏گرداند، اگر حالا من و تو هم مسلم بودیم مسلم طاغوتى بودیم، نه مسلم امام حسینى، امام حسین نجات داد اسلام را . (23)

كسى كه براى خدا كار مى ‏كند شكست در آن نیست ولو كشته بشویم شكست نداریم . حضرت سیدالشهدا هم كشته شد لكن شكست ‏خورد؟ الان بیرق او بلند است و یزیدى تو كار نیست . (24)

قیام عاشورا، اسوه آزادگان
در حالى كه شهادت حضرت سیدالشهدا از همه خسارت‏ها بالاتر بود ولى چون او مى ‏دانست كه چه مى ‏كند و كجا مى ‏رود و هدفش چیست، فداكارى كرد و شهید شد . ما هم باید روى آن فداكارى ‏ها حساب كنیم كه سیدالشهدا چه كرد و چه بساط ظلمى را به هم زد و ما هم چه كرده ‏ایم . (25)

امام حسین (ع) با خون خود اسلام را زنده كرده، شما به تبعیت از او انقلاب و اسلام را ضمانت نمایید . (26)

فلسفه عزادارى و روضه خوانى
این كه در روایات هست كه كسى كه گریه بكند یا بگریاند یا به صورت گریه دار خودش را بكند این جزایش «بهشت است‏» ، براى این است كه این نهضت را دارد حفظ مى ‏كند . (27)

این مطلبى كه الان القاء كرده‏ اند به جوان‏ هاى ما كه تا كى گریه و تا كى روضه و اینها، اینها نمى ‏فهمند روضه چیست و این اساس تا حالا چطور نگه داشته شده است . این را نمى ‏دانند و نمى‏شود هم بهشان بفه مانند . اینها نمى ‏فهمند كه این روضه و این گریه آدم ساز است . انسان درست مى ‏كند این مجالس روضه . این مجالس عزادارى سید الشهدا و آن تبلیغات بر ضد ظلم این تبلیغ بر ضد طاغوت است . بیان ظلمى كه به مظلوم شده تا آخر بایدباشد . (28)

اهمیت و نقش عزادارى در احیاى اسلام
همه باید بدانیم كه آنچه موجب وحدت بین مسلمین است، این مراسم سیاسى عزادارى ائمه اطهار و بویژه مظلومان و سرور شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (ع) است كه حافظ ملیت مسلمین بویژه شیعیان ائمه اثنى عشر مى ‏باشد . (29)

این خون سید الشهدا است كه خون‏هاى همه ملت‏هاى اسلام را به جوش مى ‏آورد و این دستجاب عزیز عاشوراست كه مردم را به هیجان مى ‏آورد و براى اسلام و براى حفظ مقاصد اسلامى مهیا مى‏ كند، در این امر سستى نباید كرد . (31)

عاشورا را زنده نگهدارید كه در صورت نگه داشتن عاشورا كشور شما آسیب نخواهد خورد . (32)

پى ‏نوشت:
1 . صحیفه نور، ج 2، ص 225 .

2 همان، ج 4، ص 27 .
3 . همان، ج 10، ص 242 .
4 . همان، ج 4، ص 100 .
5 . همان، ج 2، ص 11 .
6 . همان، ج 15، ص 204 .
7 . همان، ج 4، ص 1 .
8 . همان، ج 4، ص 100 .
9 . آمده است كه یزید آنگاه كه اهل بیت عصمت را در شام بر وى وارد كردند با چوب بر دندان‏هاى سر مطهر ابا عبدالله مى‏زد و این شعر را بر زبان مى‏راند

لعبت هاشم بالحلك فلا

خبر جاء ولا وحى شمال (قبیله بنى هاشم با سلطنت‏بازى كردند، پس نه خبرى آمد و نه وحیى نازل شد)

10 . صحیفه نور، ج 12، ص 181 .
11 . ولایت فقیه، ص 11 .
12 . صحیفه نور، ج 8، ص 12 .
13 . همان، ج 20، ص 190 .
14 . همان، ج 7، ص 230 .
15 . همان، ج 9، ص 194 .
16 . ولایت فقیه، ص 161 .
17 . صحیفه نور، ج 2، ص 208 .
18 . همان، ج 15، ص 55 .
19 . همان، ج 19، ص 13 .
20 . همان، ج 14، ص 265 .
21 . همان، ج 17، ص 85 .
22 . همان، ج 12، ص 181 .
23 . همان، ج 7، ص 236 .
24 . همان، ج 8، ص 70 .
25 . همان، ج 11، ص 150 .
26 . همان، ج 17، ص 54 .
27 . همان، ج 17، ص 255 .
28 . همان، ج 10، ص 31 .
29 . همان، ج 9، ص 201 .
30 . همان، ج 21، ص 173 .
31 . همان، ج 15، ص 204 .
32 . همان، ج 15، ص 205 .
امکانات جانبی