مقاتل
معرفی کتاب

«آینه در کربلاست» اثر دکتر محمدرضا سنگری تنها با گذشت یک سال از انتشار به چاپ هفتم رسیده است؛ این اثر روایتی کامل از واقعه عاشوراست.آینه در کربلاست از دقیقترین و جزئی پردازانه‌ترین تاریخ نوشته های عاشورا است که نویسنده در آن با استفاده از منابع دست اول و مورد وثوق علمای تاریخ شیعه، تحلیل جامعی از حادثه کربلا ارائه می‌دهد.

نظرسنجی
به نظر شما عوامل قیام امام حسین(ع) کدام موارد زیر است؟








حمایت
  • حسین(علیه السلام) گوهر جاودانه ادیان

    رود خونی كه از شهیدان كربلا بر صحرای طف جاری شد، فرات حقیقتی گشت كه جرعه نوشان عزت و آزادگی را ازهر مذهب و مسلك و هر دین و آیین به قدر تشنگی سیراب كرد....

    ادامه مطلب ...
  • عشق به سیدالشهدا

    ستمگران و حكام ‏جور و پیروان باطل، وقتى با یك فكر و ایمان و گرایش معنوى ‏نتوانند مبارزه و مقابله كنند، به مظاهر و نمودها و سمبل هاى آن تفكر و باور حمله مى‏ كنند....

    ادامه مطلب ...
  • ارتباط امام مهدى(ع) با امام حسین(ع)

    از زمان خلقت آدم ابوالبشر تاكنون همواره دو جریان حقّ و باطل به موازات هم پیش‏رفته و كره خاك هیچ‏گاه از مصاف این دو جریان خالى نبوده است. پیروان هر یك از حق‏ مداران گذشته، همواره بسترسازان حق‏گرایان آینده...

    ادامه مطلب ...
  • سرّ عدد چهل

    اعداد نه تنها در زندگی مادی که در زندگی معنوی ما نیز حائز اهمیت فراوانند ، تعدا رکعات نماز ، تعداد تسبیحات اربعه ، تعداد تسبیحات حضرت فاطمه (س) و امثال اینها نشان می دهند که زندگی معنوی جدا از اعداد نیست ...

    ادامه مطلب ...
محرم در كلام حضرت امام خمینی (ره)
محرم دیباچه سرخ شهادت:
ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداكارى آغاز شد . ماهى كه خون بر شمشیر پیروز شد . ماهى كه قدرت حق، باطل را تا ابد محكوم و داغ باطله بر جبهه ستمكاران و حكومت ‏هاى شیطانى زد . ماهى كه به نسل‏ها در طول تاریخ، راه پیروزى بر سر نیزه را آموخت . ماهى كه شكست ابرقدرت‏ها را در مقابل كلمه حق به ثبت رساند . ماهى كه امام مسلمین راه مبارزه با ستمكاران تاریخ را به ما آموخت . ماهى كه باید مشت گره كرده آزادیخواهان و استقلال طلبان و حق گویان بر تانك‏ها و مسلسل‏ها و جنود ابلیس غلبه كند و كلمه حق باطل را محو نماید . (1)

محرم ماهى است كه عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام كرده و به اثبات رسانده است كه در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است . (2)

محرم ماهى است كه به وسیله مجاهدان و مظلومان اسلام زنده شده و از توطئه فاسد و رژیم بنى امیه، كه اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند، رهایى بخشید . اسلام از اول پیدایش، با خون شهیدان و مجاهدان آبیارى شد و به ثمر رسید . (3)

ماه محرم براى مذهب تشیع ماهى است كه پیروزى در متن فداكارى و خون به دست آمده است . (4)

محرم چه ماه مصیبت زا و چه ماه سازنده و كوبنده ‏اى است . محرم ماه نهضت ‏بزرگ سید شهیدان و سرور اولیاى خداست كه با قیام خود در مقابل طاغوت، تعلیم سازندگى و كوبندگى به بشر داد و راه فناى ظالم و شكستن ستمكار را به فدایى دادن و فدایى شدن دانست كه خود سر لوحه تعلیمات اسلام است‏براى ملت ما تا آخر دهر . (5)

محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است . (6)

باید محرم و صفر را زنده نگه داریم به ذكر مصائب اهل بیت كه با ذكر مصائب اهل بیت زنده مانده است این مذهب تا حالا . (7)

علل و عوامل قیام عاشورا
در صدر اسلام، پس از رحلت پیامبر پایه گذار عدالت و آزادى، مى ‏رفت كه با كجروى‏هاى بنى امیه اسلام در حلقوم ستم كاران فرو رود و عدالت در زیر پاى تبهكاران نابود شود كه سید الشهداء (ع) ، نهضت عظیم عاشورا را بر پا نمود . (8)

مكتبى كه مى ‏رفت‏ با كج روى ‏هاى تفاله جاهلیت و برنامه ‏هاى حساب شده احیاى ملى گرایى و عروبت ‏با شعار «لا خیر و لاوحى نزل‏» (9) محو و نابود شود و از حكومت عدل اسلامى یك رژیم شاهنشاهى بسازد و اسلام و وحى را به انزوا كشاند كه ناگهان شخصیت عظیمى كه از عصاره وحى الهى تغذیه و در خاندان سید رسل، محمد مصطفى و سید اولیا على مرتضى تربیت و در دامان صدیقه طاهره بزرگ شده بود قیام كرد و با فداكارى بى نظیر الهى خود واقعه بزرگى را به وجود آورد . (10)

سلطنت و ولایتعهدى، همان طرز حكومت‏ شوم و باطلى است كه حضرت سید الشهدا براى جلوگیرى از برقرارى آن قیام كردند و شهید شدند . براى این كه زیر بار ولایتعهدى یزید نرود و سلطنت او را به رسمیت نشناسد قیام فرمود و همه مسلمانان را به قیام دعوت كرد . (11)

سیدالشهدا چون دید اینها دارند مكتب اسلام را آلوده مى ‏كنند با اسم خلافت اسلام، خلافكارى مى ‏كنند و ظلم مى‏كنند و این منعكس مى ‏شود در دنیا كه خلیفه رسول الله است دارد این كارها را مى‏ كند، حضرت سید الشهدا تكلیف براى خودشان دانستند كه بروند و كشته هم بشوند و محو كنند آثار معاویه و پسرش را . (12)

اهداف قیام عاشورا
سیدالشهدا (ع) ، از همان روز اول كه قیام كردند براى این امر، انگیزه ‏شان اقامه عدل بود . فرمودند كه مى ‏بینى كه معروف عمل نمى ‏شود و منكر عمل مى ‏شود . انگیزه این است كه معروف را اقامه و منكر را از بین ببرد .انحرافات همه از منكرات است، جز خط مستقیم توحید هر چه هست منكرات است . اینها باید از بین برود و ما كه تابع حضرت سیدالشهدا هستیم باید ببینیم كه ایشان چه وضعى در زندگى داشت . قیامش، انگیزه ‏اش نهى از منكر بود كه هر منكرى باید از بین برود . (12)

سیدالشهدا دیدند كه مكتب دارد از بین مى ‏رود . قضیه قیام سیدالشهدا و قیام امیرالمؤمنین در مقابل معاویه، قیام انبیاء در مقابل قدرتمندان و كفار، مساله این نیست كه بخواهند یك مملكت را بگیرند، همه عالم پیش آنها هیچ است . مكتب آنها این نیست كه كشور گشایى بكنند . (13)

این كه سید الشهدا را كشاند به آنجا، مكتب بود كه كشاند به آنجا، عقیده بود كه كشاند به آنجا و همه چیزش را داد در مقابل عقیده، در مقابل ایمان، و كشته شد و شكست داد، طرف را شكست داد . (14)

آن حضرت در فكر آینده اسلام و مسلمین بود . به خاطر این كه اسلام در آینده و در نتیجه جهاد مقدس و فداكارى او در میان انسان‏ها نشر پیدا كند و نظام سیاسى اجتماعى آن در جامعه ما برقرار شود مخالفت نمود مبارزه كرد و فداكارى كرد . (15)

براى سیدالشهدا تكلیف بود آنجا كه باید قیام بكند و خونش را بدهد تا این كه این ملت را اصلاح كند، تا این كه این علم یزید را بخواباند و همین طور هم كرد و تمام شد . خونش را داد و خون پسرهایش را داد و اولادش را داد و همه چیز خودش را داد براى اسلام . (16)

انتخاب آگاهانه شهداى كربلا
هر چه روز عاشورا سید الشهدا (سلام الله علیه) به شهادت نزدیك‏تر مى ‏شد، افروخته ‏تر مى ‏شد و جوانان او مسابقه مى ‏كردند براى این كه شهید بشوند . همه هم مى ‏دانستند كه بعد از چند ساعت دیگر شهیدند . مسابقه مى ‏كردند آن‏ها، براى این كه آنها مى ‏فهمیدند كجا مى ‏روند، آنها مى ‏فهمیدند براى چه آمدند، آگاه بودند كه ما آمدیم اداى وظیفه خدایى را بكنیم، آمدیم اسلام را حفظ بكنیم . (17)

رضاى خدا را در نظر داشته باشید و خودتان را بنده خدا بدانید كه هر طور پیش بیاورد آن‏طور راضى هستید، همان طور كه بندگان خالص خدا، اولیاى معظم خدا این طور بودند . هر چه براى سید الشهدا نزدیك مى ‏شد ظهر عاشورا و جوان‏هایش یك یك از بین مى‏رفتند، صورتش افروخته‏تر مى‏شد، براى این كه مى‏دید رو به مقصد دارد مى‏رود . (18)

نتایج و آثار قیام ابا عبدالله
اگر عاشورا و فداكارى خاندان پیامبر نبود، بعثت و زحمات جان فرساى نبى اكرم را طاغوتیان آن زمان به نابودى كشانده بودند و لكن اراده خداوند متعال، برآن بوده و هست كه اسلام رهایى بخش و قرآن هدایت افروز را جاوید نگه دارد و با خون شهیدانى چون فرزندان وحى احیا و پشتیبانى فرماید و از آسیب دهر نگه دارد و حسین بن على آن عصاره نبوت و یادگار ولایت را برانگیزد، تا جان خود و عزیزانش را فداى عقیدت خویش و امت معظم پیامبر اكرم نماید تا در امتداد تاریخ، خون پاك او بجوشد و دین خدا را آبیارى فرماید و از وحى و از ره آوردهاى آن پاسدارى نماید . (19)

اگر نبود این نهضت‏ حسین (ع) ، یزید و اتباع یزید اسلام را وارونه به مردم نشان مى ‏دادند و از اول، اینها اعتقاد به اسلام نداشتند و نسبت‏ به اولیاى اسلام حقد و حسادت داشتند . سیدالشهدا با این فداكارى كه كرد، علانه بر آن كه آنها را به شكست رساند اندكى كه گذشت مردم متوجه شدند كه چه غائله ‏اى و چه مصیبتى وارد شد و همین مصیبت موجب به هم خوردن اوضاع بنى امیه شد . (20)

شخصیت عظیمى كه از عصاره وحى الهى تغذیه و در خاندان سید رسل محمد مصطفى و سید اولیاى على مرتضى و در دامن صدیقه طاهره بزرگ شده بود، قیام كرد و با فداكارى بى نظیر و نهضت الهى خود، واقعه بزرگى را به وجود آورد كه كاخ ستمكاران را فرو ریخت و مكتب اسلام را نجات بخشید . (21)

اگر فداكارى پاسداران عظیم الشان اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران و اصحاب فداكار او نبود، اسلام در خفقان رژیم بنى امیه و رژیم خالصانه آن وارونه معرفى مى ‏شد و زحمات نبى اكرم و اصحاب فداكارش به هدر مى ‏رفت . (22)

اگر سیدالشهدا نبود، این رژیم طاغوتى را اینها تقویت مى ‏كردند و به جاهلیت ‏برمى ‏گرداند، اگر حالا من و تو هم مسلم بودیم مسلم طاغوتى بودیم، نه مسلم امام حسینى، امام حسین نجات داد اسلام را . (23)

كسى كه براى خدا كار مى ‏كند شكست در آن نیست ولو كشته بشویم شكست نداریم . حضرت سیدالشهدا هم كشته شد لكن شكست ‏خورد؟ الان بیرق او بلند است و یزیدى تو كار نیست . (24)

قیام عاشورا، اسوه آزادگان
در حالى كه شهادت حضرت سیدالشهدا از همه خسارت‏ها بالاتر بود ولى چون او مى ‏دانست كه چه مى ‏كند و كجا مى ‏رود و هدفش چیست، فداكارى كرد و شهید شد . ما هم باید روى آن فداكارى ‏ها حساب كنیم كه سیدالشهدا چه كرد و چه بساط ظلمى را به هم زد و ما هم چه كرده ‏ایم . (25)

امام حسین (ع) با خون خود اسلام را زنده كرده، شما به تبعیت از او انقلاب و اسلام را ضمانت نمایید . (26)

فلسفه عزادارى و روضه خوانى
این كه در روایات هست كه كسى كه گریه بكند یا بگریاند یا به صورت گریه دار خودش را بكند این جزایش «بهشت است‏» ، براى این است كه این نهضت را دارد حفظ مى ‏كند . (27)

این مطلبى كه الان القاء كرده‏ اند به جوان‏ هاى ما كه تا كى گریه و تا كى روضه و اینها، اینها نمى ‏فهمند روضه چیست و این اساس تا حالا چطور نگه داشته شده است . این را نمى ‏دانند و نمى‏شود هم بهشان بفه مانند . اینها نمى ‏فهمند كه این روضه و این گریه آدم ساز است . انسان درست مى ‏كند این مجالس روضه . این مجالس عزادارى سید الشهدا و آن تبلیغات بر ضد ظلم این تبلیغ بر ضد طاغوت است . بیان ظلمى كه به مظلوم شده تا آخر بایدباشد . (28)

اهمیت و نقش عزادارى در احیاى اسلام
همه باید بدانیم كه آنچه موجب وحدت بین مسلمین است، این مراسم سیاسى عزادارى ائمه اطهار و بویژه مظلومان و سرور شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (ع) است كه حافظ ملیت مسلمین بویژه شیعیان ائمه اثنى عشر مى ‏باشد . (29)

این خون سید الشهدا است كه خون‏هاى همه ملت‏هاى اسلام را به جوش مى ‏آورد و این دستجاب عزیز عاشوراست كه مردم را به هیجان مى ‏آورد و براى اسلام و براى حفظ مقاصد اسلامى مهیا مى‏ كند، در این امر سستى نباید كرد . (31)

عاشورا را زنده نگهدارید كه در صورت نگه داشتن عاشورا كشور شما آسیب نخواهد خورد . (32)

پى ‏نوشت:
1 . صحیفه نور، ج 2، ص 225 .

2 همان، ج 4، ص 27 .
3 . همان، ج 10، ص 242 .
4 . همان، ج 4، ص 100 .
5 . همان، ج 2، ص 11 .
6 . همان، ج 15، ص 204 .
7 . همان، ج 4، ص 1 .
8 . همان، ج 4، ص 100 .
9 . آمده است كه یزید آنگاه كه اهل بیت عصمت را در شام بر وى وارد كردند با چوب بر دندان‏هاى سر مطهر ابا عبدالله مى‏زد و این شعر را بر زبان مى‏راند

لعبت هاشم بالحلك فلا

خبر جاء ولا وحى شمال (قبیله بنى هاشم با سلطنت‏بازى كردند، پس نه خبرى آمد و نه وحیى نازل شد)

10 . صحیفه نور، ج 12، ص 181 .
11 . ولایت فقیه، ص 11 .
12 . صحیفه نور، ج 8، ص 12 .
13 . همان، ج 20، ص 190 .
14 . همان، ج 7، ص 230 .
15 . همان، ج 9، ص 194 .
16 . ولایت فقیه، ص 161 .
17 . صحیفه نور، ج 2، ص 208 .
18 . همان، ج 15، ص 55 .
19 . همان، ج 19، ص 13 .
20 . همان، ج 14، ص 265 .
21 . همان، ج 17، ص 85 .
22 . همان، ج 12، ص 181 .
23 . همان، ج 7، ص 236 .
24 . همان، ج 8، ص 70 .
25 . همان، ج 11، ص 150 .
26 . همان، ج 17، ص 54 .
27 . همان، ج 17، ص 255 .
28 . همان، ج 10، ص 31 .
29 . همان، ج 9، ص 201 .
30 . همان، ج 21، ص 173 .
31 . همان، ج 15، ص 204 .
32 . همان، ج 15، ص 205 .


هوای دل



تا آفتاب از حرکات تو می وزد از سمت سیب ، عطر صفات تو می وزد . دل می دهیم ، پنجره را باز می کنیم باران گرفته ، یا کلمات تو می وزد ؟ دل می شویم ، محض تپیدن به پای تو در خاک کوچه ای که حیات تو می وزد اینکه چقدر بوی شهادت ، چقدر صبح اینکه چقدر از نفحات تو می وزد ! امشب بهار می دمد از خون روشنت فردا بهشت از برکات تو می وزد . من ایستاده ام به تماشای زیستن جایی که موج موج فرات تو می وزد و با هر اذان به یاد همان ظهر چاک چاک گیسوی خون چکان صلات تو می وزد . کشتی شکستگان تو را بیم موج نیست ،آنجا که بادبان نجات تو می وزد
امکانات


آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :