مقاتل
معرفی کتاب

«آینه در کربلاست» اثر دکتر محمدرضا سنگری تنها با گذشت یک سال از انتشار به چاپ هفتم رسیده است؛ این اثر روایتی کامل از واقعه عاشوراست.آینه در کربلاست از دقیقترین و جزئی پردازانه‌ترین تاریخ نوشته های عاشورا است که نویسنده در آن با استفاده از منابع دست اول و مورد وثوق علمای تاریخ شیعه، تحلیل جامعی از حادثه کربلا ارائه می‌دهد.

نظرسنجی
به نظر شما عوامل قیام امام حسین(ع) کدام موارد زیر است؟








حمایت
  • حسین(علیه السلام) گوهر جاودانه ادیان

    رود خونی كه از شهیدان كربلا بر صحرای طف جاری شد، فرات حقیقتی گشت كه جرعه نوشان عزت و آزادگی را ازهر مذهب و مسلك و هر دین و آیین به قدر تشنگی سیراب كرد....

    ادامه مطلب ...
  • عشق به سیدالشهدا

    ستمگران و حكام ‏جور و پیروان باطل، وقتى با یك فكر و ایمان و گرایش معنوى ‏نتوانند مبارزه و مقابله كنند، به مظاهر و نمودها و سمبل هاى آن تفكر و باور حمله مى‏ كنند....

    ادامه مطلب ...
  • ارتباط امام مهدى(ع) با امام حسین(ع)

    از زمان خلقت آدم ابوالبشر تاكنون همواره دو جریان حقّ و باطل به موازات هم پیش‏رفته و كره خاك هیچ‏گاه از مصاف این دو جریان خالى نبوده است. پیروان هر یك از حق‏ مداران گذشته، همواره بسترسازان حق‏گرایان آینده...

    ادامه مطلب ...
  • سرّ عدد چهل

    اعداد نه تنها در زندگی مادی که در زندگی معنوی ما نیز حائز اهمیت فراوانند ، تعدا رکعات نماز ، تعداد تسبیحات اربعه ، تعداد تسبیحات حضرت فاطمه (س) و امثال اینها نشان می دهند که زندگی معنوی جدا از اعداد نیست ...

    ادامه مطلب ...
عاشورا و انقلاب اسلامی
نهضت عاشورا به دلیل ماهیت اسلام‏ خواهى، اصلاح ‏طلبى و ستم ‏ستیزى‏اش همواره الهام ‏بخش انقلابیون و حركت‏ هاى اصلاحى بوده است. انقلاب اسلامى ایران نیز از آن سرچشمه، سیراب شد و از محتواى عاشورا الهام گرفت. این الهام‏ گیرى، هم از سوى رهبر انقلاب بود و هم از ناحیه مردم. امام امت با الهام از عاشورا، روح حماسه و غیرت دینى را در كالبد مردم دمید و آنها را به حكومت اسلامى و حاكمیت ارزش‏هاى قرآنى فرا خواند.در این فصل برآنیم، پس از بیان دیدگاه بیان‏گذار كبیر انقلاب اسلامى و رهبر معظم انقلاب و نیز برخى از شهیدان انقلاب درباره امام حسین علیه ‏السلام و عاشورا، به رابطه عاشورا و انقلاب اسلامى در پیدایش پیروزى و تداوم انقلاب بپردازیم و سپس تحلیل تطبیقى از آسیب‏ هاى جامعه اسلامى در زمان قیام امام حسین علیه ‏السلام و امام ‏خمینى رحمه ‏الله ارائه دهیم.

عاشورا و امام حسین علیه ‏السلام در كلام روح الله رحمه ‏الله

- امام حسین علیه ‏السلام با خون خود، اسلام را زنده كرد. شما به تبعیت از او، انقلاب و اسلام را ضمانت نمایید.

- عاشورا را زنده نگه‏دارید كه در صورت زنده نگه داشتن عاشورا، كشور شما آسیب نخواهد خورد.

- درحالى ‏كه شهادت حضرت سید الشهدا علیه ‏السلام از همه خسارت‏ها بالاتر بود، ولى چون او مى ‏دانست كه چه مى ‏كند، كجا مى‏ رود و هدفش چیست، فداكارى كرد و شهید شد. ما هم باید روى آن فداكارى ‏ها حساب كنیم كه سید الشهدا علیه ‏السلام چه كرد و چه بساط ظلمى را به هم زد و ما هم چه كردیم.

- این خون سید الشهدا است كه خون‏ هاى همه ملت‏ هاى اسلام را به جوش مى ‏آورد و این دسته‏ جات عزیز عاشورا است كه مردم را به هیجان مى ‏آورد و براى اسلام و براى حفظ مقاصد اسلامى مهیا مى ‏كند.

- حسین علیه ‏السلام ، شخصیت عظیمى است كه از عصاره وحى الهى تغذیه و در خاندان سید رسل، محمد مصطفى (ص) و سید اولیا، على مرتضى علیه ‏السلام ، و در دامن صدیقه طاهره علیهاالسلام بزرگ شده بود، قیام كرد و با فداكارى بى ‏نظیر و نهضت الهى خود، واقعه بزرگى را به وجود آورد كه كاخ ستمگران را فرو ریخت و مكتب اسلام را نجات بخشید.

- ماه محرم براى مذهب تشیع ماهى است كه پیروزى در متن فداكارى و خون به دست آمده است.

- محرم، ماهى است كه عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام كرده و به اثبات رسانده است كه در طول تاریخ همیشه حق بر باطل پیروز شده است.

- محرم چه ماه مصیبت ‏زا و چه ماه سازنده و كوبنده ‏اى است. ماه محرم نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیاى خداست كه با قیام خود در مقابل طاغوت، تعلیم سازندگى و كوبندگى به بشر داد و راه فناى ظالم و شكستن ستم‏كار را به فدایى دادن و فدایى شدن دانست كه خود سر لوحه تعلیمات اسلام براى ملت ما تا آخر دهر.

- اگر فداكارى پاسداران عظیم الشأن اسلام و شهادت جوان‏مردانه پاسداران و اصحاب فداكار او نبود، اسلام در خفقان رژیم بنى‏ امیه، وارونه معرفى مى ‏شد و زحمات نبى ‏اكرم صلى ‏الله‏ علیه‏ و ‏آله و اصحاب فداكارش به هدر مى ‏رفت.


گزیده‏اى از سخنان مقام معظم رهبرى

زنده بودن نام و یاد امام حسین علیه ‏السلام
هر جا فسادى باشد، امام حسین علیه ‏السلام زنده است؛ با شیوه و عمل خود دارد مى‏ گوید كه شما باید چه كار كنید. تكلیف این است. لهذا باید یاد امام حسین علیه ‏السلام و یاد كربلا زنده باشد؛ چون یاد كربلا درس عملى را در جلوى چشم مى ‏گذارد. متأسفانه در كشورهاى اسلامى دیگر، درس‏ هاى عاشورا آن‏چنان كه باید شناخته شده باشد، شناخته شده نیست در كشور ما شناخته شده بود. مردم در كشور ما، امام حسین علیه ‏السلام را مى ‏شناختند و قیام امام حسین علیه ‏السلام را مى ‏دانستند، روح حسینى موجود بود. لذا وقتى امام علیه ‏السلام فرمود كه محرم، ماهى است كه خون بر شمشیر پیروز شد، امام حسین علیه ‏السلام با عملى بزرگ، تكلیف را روشن ساخت.

ملتى كه اسیر است، ملتى كه در بند است، ملتى كه دچار فساد سران است، ملتى كه دشمنان دین بر او حكومت مى ‏كنند و زندگى و سرنوشت او را در دست گرفته ‏اند، باید از طول زمان بفهمند كه تكلیفشان چیست؟ چون امام حسین علیه ‏السلام نشان داد كه در چنین شرایطى باید چه كار كرد. با زبان نمى ‏شود. اگر این مطلب را با صد زبان مى‏گفت و خودش نمى‏رفت، ممكن نبود این پیغام، از تاریخ عبور كند و برسد. امكان نداشت. فقط نصیحت كردن و به زبان گفتن، از تاریخ عبور نمى‏ كند. هزار جور توجیه و تأویل مى ‏كنند. باید عمل باشد، آن هم عملى چنین بزرگ، عملى چنین سخت، فداكارى با چنین عظمت و جان‏سوز كه امام حسین علیه ‏السلام انجام داد.

عاشورا، صحنه عبرت
عاشورا به غیر از درس، یك صحنه عبرت است. باید انسان در این صحنه نگاه كند تا عبرت بگیرد. یعنى چه عبرت بگیرد؟ یعنى خود را با آن وضعیت مقایسه كند، بفهمد در چه حال و وضعیتى است، چه چیزى او را تهدید مى ‏كند و چه چیزى براى او لازم است. این را عبرت مى‏ گویند.

عوامل اصلى گمراهى مردم در زمان امام حسین علیه ‏السلام
عوامل اصلى این گمراهى و انحراف عمومى دو چیز است. یكى دور شدن از ذكر خدا كه مظهر آن نماز است، فراموش كردن خدا و معنویت، حساب معنویت را از زندگى جدا كردن توجه و ذكر و دعا و توسل و توكل به خدا و محاسبات خدایى را از زندگى كنار گذاشتن و دوم: «و اتبّعوا الشّهوات»؛ دنبال شهوت‏رانى رفتن، دنبال هوس‏ ها رفتن و در یك جمله دنیاطلبى، به فكر جمع آورى ثروت، مال و التذاذ به شهوت دنیا، اینها را اصل دانستن و آرمان‏ها را فراموش كردن.


امام حسین علیه ‏السلام در سیره و اندیشه شهیدان

شهید مدرس
پدرم، سید اسماعیل، اجداد طاهرین ما را سرمشق عبرت قرار مى‏ داد و مى ‏گفت: تسلیم ناپذیرى در برابر زور و ستم را از جد شهیدمان سید الشهداء بیاموزیم. یزید بن معاویه در مقابل بیعت، به آن حضرت مال و منال فراوان و زندگى آسوده وعده داد، ولى او در راه مبارزه براى حق و حقیقت و دفاع از ایمان و حقیقت خویش، آن وعده‏ ها را نادیده گرفت و خون پاك خود و خانواده ‏اش حتى نوجوانان و كودكان شیرخوار خانواده را فدا كرد.

شهید چمران
اى
حسین علیه ‏السلام ! در كربلا تو یكایك شهدا را در آغوش مى ‏كشیدى، مى ‏بوسیدى، وداع مى ‏كردى. آیا ممكن است هنگامى كه من نیز در خاك و خون خود مى ‏غلتم، تو دست مهربان خود را بر قلب سوزان من بگذارى و عطش عشق مرا به تو و به خداى تو سیراب كنى؟... سرورم آمده ‏ام تا در ركابت علیه كفر و ظلم و جهل بجنگم، با همه وجود آمده‏ ام. تاسوعاست. گروهى بزرگ از یزیدیان با توپ‏ها و تانك‏ها و زره پوش‏ها و ماشین‏ هاى زیاد و سربازان فراوان در حركتند. حق با باطل روبه ‏رو شده است. دشمن، سیل آسا پیش مى ‏آید و من مى ‏خواهم مثل یكى از اصحاب تو در كربلا بجنگم.

شهید مطهرى
اگر شهادت حسین بن على علیه ‏السلام صرفا یك جریان حزن‏ آور مى ‏بود، اگر صرفا یك مصیبت مى ‏بود، اگر صرفا این مى ‏بود كه خونى به ‏ناحق ریخته شده و به تعبیر دیگر، صرفا نفله شدن یك شخصیت مى ‏بود، ولو شخصیت بسیار بزرگى، هرگز چنین آثارى را به دنبال خود نمى‏ آورد. شهادت حسین بن على علیه ‏السلام از آن جهت این آثار را به دنبال خود آورد كه نهضت او یك حماسه بزرگ اسلامى و الهى بود. از این جهت كه این داستان و تاریخچه، تنها یك مصیبت و یك جنایت و ستمگرى از طرف عده ‏اى جنایت‏گر و ستمگر نبود، بلكه یك قهرمانىِ بسیار بسیار بزرگ از طرف همان كسى بود كه جنایت‏ها را بر او وارد كردند.

شهید آوینى
خون
حسین علیه ‏السلام و اصحابش، كهكشانى است كه بر آسمان دنیا راه قبله را مى ‏نمایاند. بگذار اصحاب دنیا ندانند، كرم لجنزار چگونه بداند كه بیرون از دنیایى كه او تن مى ‏پرورد، چیست؟ زمین و آسمان او همان است و اگر او را از آن لجنزار بیرون كشند، مى ‏میرد. امت محمد (ص) را آن روز جز حسین علیه ‏السلام ملجأ و پناهى نبود. چه خود بدانند و چه ندانند، چه شكر آن نعمت بگزارند و چه نگزارند. واقعه عاشورا، دروازه‏اى از نور است كه آنان را از ظلم ‏آباد یزیدیان به نورآباد عشق رهنمون مى ‏شود... اگر نبود خون حسین علیه ‏السلام ، خورشید سرد مى ‏شد و دیگر در آفاق جاودانه شب نشانى از نور باقى نمى ‏ماند ... حسین، چشمه خورشید است.

رابطه عاشورا و انقلاب اسلامى
بررسى ادبیات سیاسى رایج در روند انقلاب اسلامى، شعارها، سخنرانى‏ها، بیانیه‏ هاى انقلابیان و رهبران نهضت نشان مى ‏دهد كه از میان عناصر مذهبى، فرهنگ عاشورا و نهضت امام
حسین علیه ‏السلام در این زمینه نقش بسزایى ایفا كرده است. این بحث از دو محور قابل بررسى است:

1. اثرگذارى فرهنگ عاشورا بر پیدایش انقلاب اسلامى

الف) اثرگذارى بر اهداف و انگیزه انقلابیان
هدف و انگیزه مردم ایران از انقلاب اسلامى، نابودى ستم، استبداد و استكبار جهانى و برپایى حكومت عدل الهى و اجراى احكام اسلام به عنوان معروف و جلوگیرى از وابستگى به اجانب و بیگانگان به عنوان منكر بود. اینها همان انگیزه و هدف امام
حسین علیه ‏السلام از قیام عاشورا بود. اگر یزید بن معاویه، تجاهر به فسق و فجور داشت، خاندان پهلوى نیز همان‏گونه عمل كردند. امام راحل رحمه ‏الله درباره تأثیر عاشورا بر اهداف و انگیزه‏ هاى انقلاب اسلامى مى ‏فرماید: «حضرت سیدالشهدا علیه ‏السلام به همه آموخت كه در مقابل ظلم و ستم در مقابل حكومت جائر چه باید كرد».

ب) اثرگذارى بر رهبرى انقلاب
وجود رهبرى حسین ‏گونه همچون امام خمینى رحمه ‏الله یكى از مهم‏ترین اثرگذارى ‏هاى نهضت عاشورا در پیدایش انقلاب اسلامى بود. مردم ایران، صلابت، شهامت، شجاعت، قاطعیت، سازش‏ناپذیرى، و روح حماسى امام‏ حسین علیه ‏السلام را در شخصیت امام خمینى رحمه ‏الله متجلى مى ‏دیدند و شرایطى را كه امام حسین علیه ‏السلام براى رهبر و حاكم جامعه اسلامى توصیف مى‏ كرد، در او مى ‏یافتند. شعار «خمینى، خمینى، تو وارث حسینى»، مبیّن این امر است.

ج) اثرگذارى بر شیوه مبارزه
در فرهنگ مكتب‏ هاى مادى نباید مشت به نبرد با درفش برود، ولى مردم ایران تحت تأثیر نهضت عاشورا، روحیه شهادت ‏طلبى امام حسین علیه ‏السلام و اصحابش را در خاطره‏ ها تكرار كردند. امام خمینی رحمه ‏الله مى ‏فرماید: «كیفیت مبارزه كردن ـ اینكه قیام در مقابل یك حكومت قلدى كه همه جا را در دست دارد، با یك عده محدود باید چطور باشد ـ حضرت سیدالشهدا به ملت آموخته است». تأثیر فرهنگ مبارزه در عاشورا آن‏چنان زیبا در بیان امام خمینى رحمه ‏الله جلوه كرد كه با شكوه تمام فرمود: «خون بر شمشیر پیروز است».

د) اثرگذارى از طریق زمان‏ها و مكان هاى عزادارى
زمان‏هاى عزادارى امام حسین علیه ‏السلام و مكان‏ هاى عزادارى از قبیل مساجد، تكایا و خیمه ‏هاى عزادارى امام حسین علیه ‏السلام ، مهم‏ترین زمان‏ها و مكان‏ها براى فعالیت نیروهاى انقلاب و بیدارى مردم از مفاسد حكومت پهلوى و سازمان‏دهى آنان براى راه‏پیمایى و فعالیت‏هاى انقلابى به شمار مى ‏آمد. اساسا در سال‏هاى اوج‏ گیرى انقلاب اسلامى، در تاسوعا و عاشوراى حسینى، به كلى پایه‏ هاى اساسى رژیم ستم‏شاهى، مى ‏لرزید.

2. اثرگذارى فرهنگ عاشورا در پیروزى انقلاب اسلامى
با مرور دوره ‏هاى سرنوشت‏ ساز در پیروزى انقلاب اسلامى درمى ‏یابیم كه نقطه آغازین آنها، ایام عزادارى امام حسین علیه ‏السلام و با الهام از آموزه‏ هاى نهضت عاشورا بوده است:

الف) قیام 15 خرداد كه نقطه عطفى در تاریخ انقلاب شمرده مى‏ شود، به دنبال سخنرانى شدید اللحن امام خمینى رحمه ‏الله در بعد از ظهر عاشورا؛ یعنى 13 خرداد 1342 به وقوع پیوست.

ب) 17 شهریور نیز یكى از برهه ‏هاى مهم انقلاب بود كه تحث تأثیر عاشورا و فرهنگ آن شكل گرفت. امام خمینى رحمه‏ الله مى ‏فرماید: «هفده شهریور، مكرر عاشورا و میدان شهدا، مكرر كربلا و شهداى ما مكرر شهداى كربلا و مخالفان ملت ما، مكرر یزید و وابستگان او هستند».

ج) اعلامیه تاریخى امام خمینى در روز 21 بهمن 1357 مبنى بر شكستن كودتا و حكومت نظامى رژیم، نوعى حماسه عاشورایى به شمار مى ‏رفت. مردم تحت تأثیر این اعلامیه و فرمان حسین زمان خویش به خیابان‏ها ریختند و توطئه رژیم را در هم شكستند.

3. اثرگذارى فرهنگ عاشورا بر حفظ و تداوم انقلاب اسلامى
فرهنگ عاشورا نه تنها عامل پیدایش اصل انقلاب و زمینه ‏ساز پیروزى آن در مراحل گوناگون بود، بلكه همین فرهنگ، عامل اساسى حفظ و تداوم انقلاب اسلامى به شمار مى ‏رفت. اگر انقلاب بخواهد تداوم یابد، روحیه شهادت ‏طلبى، آزادگى و شرف، عزت نفس و مبارزه با ستم باید در عرصه ‏هاى مختلف سیاست خارجى و داخلى حاكم باشد. امام خمینى رحمه ‏الله مى ‏فرماید: «این محرم را زنده نگه دارید. ما هرچه داریم از محرم است».

آسیب‏ هاى جامعه اسلامى در عصر امام حسین علیه ‏السلام

1. آسیب ‏هاى اعتقادى و مذهبى
بررسى نحله ‏هاى فكرى و اندیشه‏ هاى دینى نشان مى ‏دهد كه مهم‏ترین علل انحطاط و سقوط جامعه اسلامى پس از رحلت پیامبر اسلام صلى ‏الله ‏علیه‏ و‏آله ، برداشت نادرست از دین و فهم غلط معارف اسلامى بوده است. چنین امرى سبب شد كسانى به مسند خلافت دست یابند كه دین را وسیله توجیه حكومت و اهداف فردى و قومى خویش مى ‏دانستند و براى توجیه حكومت خود به ترویج نوعى اندیشه تقدیرى و جبرگرایانه مى ‏پرداختند. بنابراین، هرگونه اعتراض و انتقاد علیه وضع موجود و حكومت اموى انتقاد و اعتراض به قدرت و مشیت الهى است. امام حسین علیه ‏السلام با قیام خود، اولین اعتراض را به اندیشه دینى رایج در جامعه زمان خود وارد مى ‏كند. پیش از انقلاب اسلامى نیز جامعه در زمینه عقاید الهى و مذهبى دچار آسیب‏ هاى جدى بود. برداشت‏ هاى دینى رایج به‏ گونه‏ اى بود كه دین به هیچ‏یك از امور سیاسى،اجتماعى و فرهنگى جامعه كارى نداشت و تنها امرى بود كه به برخى از عبادت‏ها و اعمال فردى ختم مى ‏شد. چنین برداشتى از دین به وسیله حكومت ‏هاى باطل در میان مردم رواج یافته بود كه به نظریه «جدایى دین از سیاست» مى ‏انجامید. رواج این اندیشه به دلیل اینكه هرگونه مسئولیت اعتقادى و اجتماعى را از افراد سلب مى ‏كرد، با روحیه تسامح و راحت ‏طلبى نیز سازگارى داشت.

2. آسیب‏هاى سیاسى و اجتماعى
پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) ، معیارها و ضوابط اسلامى از نظر سیاسى و اجتماعى تحت‏ الشعاع ارزش ‏هاى قومى و نژادى قرار گرفت. بدین ترتیب، مهاجر بر انصار و قریش بر غیر قریش ترجیح داده شد و شایستگى افراد در تصاحب مناصب سیاسى و اجتماعى فراموش شد.معاویه بر خلاف خلفاى پیشین، حكومت سلطنتى پر تجملاتى ایجاد كرده و تصمیم گرفته بود حاكمیت اسلامى را براى خاندان بنى ‏امیه، موروثى گرداند و بر خلاف سیره پیامبر اعظم (ص) و خلفاى پس از او، پسرش یزید را كه هیچ‏گونه شایستگى نداشت، به جانشینى خود منصوب كرد.در حكومت موروثى شاهنشاهى، سلطه بیگانگان نیز بر سر مردم سایه انداخته بود و حق و حقوق محرومان جامعه پاى ‏مال مى ‏گشت.

3. آسیب‏هاى اقتصادى
امام
حسین علیه ‏السلام پس از پنجاه سال كه از رحلت پیامبر مى ‏گذشت، با جامعه ‏اى كاملاً نابرابر روبه ‏رو بود كه در آن، از یك سو، قریش و وابستگان به دستگاه خلافت به‏ ویژه بنى ‏امیه به ثروت‏ هاى كلان دست یافته بودند و از سوى دیگر، مردم در فقر و محرومیت به سر مى ‏بردند. به این ترتیب، نوعى از اشرافیت معنوى، معیارى شد براى كسب ثروت و مال بیشتر و ایجاد اشرافیت مادى. پس از آن، طبقه جدیدى از ثروتمندان و اشراف با رنگ و لعاب اسلامى در جامعه به وجود آمدند و اصل عدالت اجتماعى در معرض تهدید قرار گرفت. اگرچه عوامل متعددى در سقوط ارزش‏ها و معیارهاى اسلامى در جامعه نقش داشتند، ولى هیچ‏یك از آنها به اندازه رواج روحیه دنیاطلبى و رغبت به مال‏ اندوزى مؤثر نبوده است.ایجاد هسته ‏هاى سرمایه ‏دارى در ایران به وسیله نظام شاهنشاهى نیز سبب شد تا وابستگان به دربار و دست‏ نشاندگان شركت‏ هاى چندملیتى با استفاده از پول نفت به ثروت‏ هاى كلان دست یابند و به این وسیله به چپاول ثروت‏ها و استثمار اقشار ضعیف جامعه بپردازند.

4. آسیب‏هاى فرهنگى و اخلاقى
پس از رحلت رسول اكرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله با بازگشت فرهنگ بدوى و هواهاى نفسانى، دوباره روحیه برترى ‏جویى و مال‏ اندوزى و راحت‏ طلبى بر جامعه اسلامى چیره شد. هنگامى كه بنى ‏امیه حاكمیت یافتند، به تدریج، ارزش‏ها و اصول اخلاقى اسلام از جامعه حذف شد و قیام امام حسین علیه ‏السلام وقتى آغاز شد كه امویان آشكارا به هتك حرمت ‏هاى الهى مى ‏پرداختند. حكومت فاسد و وابسته شاهنشاهى نیز با توجه به نوعى از خودباختگى فرهنگى و فرنگى ‏مآبى كه دچار آن شده بود، به تخریب ارزش‏ هاى اخلاقى و فرهنگى جامعه پرداخت و جامعه را لهو و لعب و هرزگى فرا گرفته بود.

انقلاب اسلامى، الهامى از قیام امام حسین علیه ‏السلام

1. اصلاح اندیشه دینى و تغییر نگرش مردم نسبت به دین
صلاح و فساد هر جامعه به صلاح و فساد اندیشه دینى در آن جامعه مربوط مى ‏شود. از آنجا كه جامعه اسلامى در زمان امام حسین علیه ‏السلام دچار نوعى نگرش سطحى نسبت به دین شده بودند، امام حسین علیه ‏السلام ، به عنوان مظهر اسلام محمدى با قیام خود مى ‏خواست تا بر تفسیرها و برداشت‏ هاى رایج از دین، خط بطلان كشد و از شیوه امر به معروف و نهى از منكر به اصلاح دین جدش بپردازد؛ زیرا یقین داشت امر به معروف و نهى از منكر هنگامى كه مبتنى بر فهم صحیح از دین باشد و از سیره نبوى و علوى؛ یعنى معیارهاى خالص اسلام سرچشمه بگیرد، جامعه را از حالت سكون و ایستایى خارج مى ‏سازد.امام خمینى رحمه ‏الله نیز به پیروى از مكتب آرمانى سیدالشهدا علیه ‏السلام ، اصلاح اندیشه ‏هاى دینى را سرلوحه نهضت اسلامى قرار داده بود و با رد مسئله جدایى دین از سیاست، برداشت‏هاى غلط و رایج از دین را زدود و اسلام را دین اجتماعى معرفى كرد كه باید در عرصه‏ هاى گوناگون سیاسى، اجتماعى و اقتصادى متجلى گردد.

2. نفى سازش با حكومت جور
سكوت در مقابل حكومت باطل و بى ‏اعتنایى نسبت به وضع موجود جامعه، به نهادینه شدن و ثبات هرچه بیشتر معیارها و ارزش‏هاى ضددینى مى ‏انجامد و به قدرت‏ هاى جابر، مشروعیت اجتماعى و سیاسى مى ‏بخشد. هنگامى كه معاویه برخلاف سیره رسول اللّه‏ از امام براى خلافت موروثى خاندان بنى ‏امیه و جانشینى فرزندش یزید بیعت خواست، با مخالفت ایشان روبه ‏رو شد و محال است شخصیتى كه اسوه اسلام محمدى است، به چنین ذلتى تن دهد و بر اسلام تقلبى، مهر تأیید نهد. امام خمینى رحمه ‏الله نیز با پیروى از امام
حسین علیه ‏السلام ، در مقابل حكومت جور، همه مصیبت‏ها را تحمل كرد و با ایستادگى و سازش ‏ناپذیرى خود، مشروعیت اجتماعى و سیاسى نظام شاهنشاهى را زیر سؤال برد.

3. اهمیت دادن به نقش مردم
امام حسین علیه ‏السلام براى نقش مردم و مشاركت آنها در قیام اسلامى اهمیت ویژه‏اى قائل بود. دعوت مردم كوفه از امام حسین علیه ‏السلام را مى ‏توان پدیده ‏اى اجتماعى دانست كه از قیام امام ناشى شد و در شكل و هیأت قیام تأثیر داشت. امام براى اتمام حجت به طرف آن شهر حركت كرد تا به نداى مردم كه ایشان را به یارى طلبیده بودند، پاسخ گفته باشد. در قیام تاریخى ایران علیه حكومت پهلوى نیز مشاركت مردم نقش تعیین‏ كننده ‏اى داشت. امام خمینى رحمه ‏الله ، با الهام از انقلاب حسینى و با پشتوانه آگاهانه مردم، در راه اصلاح جامعه قدم گذاشته و با پشتوانه مردم، در برابر طاغوت ایستاد.

4. تشكیل حكومت اسلامى
اسلام، دین جامعى است و اجراى اصول اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى آن بدون تشكیل حكومت ممكن نیست. برخى از علماى اسلام بر این عقیده ‏اند كه مهم‏ترین انگیزه امام
حسین علیه ‏السلام از انجام این قیام، ایجاد حكومت اسلامى بوده است. امام خمینى رحمه‏ الله نیز با پیروى از سیره امام حسین علیه ‏السلام ، تشكیل نشدن حكومت حق را از مهم‏ترین و ریشه‏ دارترین آسیب‏ هاى جامعه اسلامى مى ‏دانست و بهترین راه تصحیح جامعه از نظر ایشان این بود كه «توده‏ هاى آگاه وظیفه ‏شناس و دین‏دار اسلامى متشكل شده، قیام كنند و حكومت اسلامى تشكیل دهند».

5. تبیین و احیاى ارزش‏هاى اسلامى
اسلام، در بردارنده ارزش‏ها و هنجارهایى است كه در صورت اشاعه آنها، اعضاى جامعه از درون متحول مى ‏گردند و هر یك از اعمال فردى و اجتماعى آنها، معانى خاص و شیوه ‏هاى ویژه اى پیدا مى‏ كنند.قیام امام
حسین علیه ‏السلام در سال 60 هجرى، نمایشگاه این ارزش‏هاى متعالى بود و فرزند پیامبر، با چنین نهضتى، پویایى و تحرك ‏آفرینى دین حضرت محمد (ص) را براى همیشه در تاریخ ثبت كرد. امام خمینى رحمه‏ الله نیز با اقتدا به امام حسین علیه ‏السلام توانست به احیاى این ارزش‏ ها در جامعه اسلامى بپردازد. برخى از این ارزش‏ها عبارتند از:

- ایمان به جهاد فى سبیل الله و احیاى روحیه مجاهده و مبارزه
- احیاى روحیه شهادت‏ طلبى «و لاتحسبن الذین قتلوا...»
- مقاومت و پشتكار و پایدارى در مبارزه «فاستقم كما امرت»
- احیاى روحیه آزادگى و ذلت‏ناپذیرى «هیهات منا الذلة»
- شجاعت و شهامت و پرهیز از مصلحت ‏اندیشى و راحت‏ طلبى
- احیاى روحیه برادرى و برابرى
- احیاى امر به معروف و نهى از منكر و دیگر امور عبادى مثل: نماز، روزه، دعا
- احیاى جنبه ‏هاى اخلاقى، مروت، ایثار و... .


عاشورا و دفاع مقدس
آنچه سبب مى ‏شد سیل نیروى عظیم انسانى به جبهه‏ هاى جنگ تحمیلى سرازیر مى ‏شود و فتح الفتوح‏ ها بیافریند، مى ‏آفرید درس‏ هاى آموخته شده از كربلا و مكتب شهادت بود. فرهنگ عاشورا و الهام از اسوه ‏هاى كربلایى، حتى در وصیت‏نامه ‏ها، پیشانى ‏بندها، شعارها، سرودها، نوحه‏ ها، تابلوهاى جبهه، رمز عملیات و مجالس ختم شهیدان متجلى بود. عبارت‏هایى مانند: مسافر كربلا، زایر كربلا، یا زیارت یا شهادت، هیهات منا الذله، كل یومٍ عاشورا، یااباعبدالله و... همیشه زینت‏ بخش پیشانى ‏بندهاى رزمندگان بود.هم‏چنین نام‏گذارى برخى از عملیات‏ها از نهضت عاشورا الهام گرفته شده بود. عملیات محرم، مسلم بن عقیل، عاشورا، ثارالله، كربلاى یك تا ده و... از این نمونه ‏هاست. انقلاب اسلامى ایران و دفاع مقدس در اهداف، انگیزها، شیوه مبارزه، روش‏هاى دفاع، روحیه مردم و شهادت‏ طلبى الهام گرفته از عاشوراست و تا پایان نیز به این فرهنگ وفادار مى ‏ماند.

محورهاى پیشنهادى در زمینه اثرگذارى فرهنگ عاشورا و نمودهاى عینى آن بر نهضت امام خمینى رحمه ‏الله :

1. اثرگذارى سیاسى
الف) پیوند دین و سیاست
ب) اطاعت از رهبرى

2. اثرگذارى اجتماعى
الف) اصلاح اجتماع
ب) اجراى عدالت اجتماعى و مبارزه با منكرات

3. اثرگذارى فرهنگى
الف) آزادگى و كرامت انسان‏ها
ب) نماز اول وقت

4. اثرگذارى اخلاقى
الف) اخلاص
ب) فداكارى در راه حفظ اسلام
ج) شجاعت

محورهاى پیشنهادى در زمینه توطئه‏ هاى دشمنان اسلام و انقلاب براى منحرف كردن جامعه امروز:

- ایجاد شبهه در اصول مسلّم انقلاب اسلامى مانند ولایت فقیه
- رواج شك و تردید نسبت به خدا، دین و احكام اسلامى
- تهاجم فرهنگى علیه مقدسات دینى و ارزش‏ هاى اسلامى؛ كم رنگ كردن امربه معروف و نهى از منكر
- تلاش براى گسترش فساد و رواج زمینه ‏هایى براى نابودى طیبات و جاى‏ گزینى خبایث
- تهدید وحدت اسلامى و دامن زدن به اختلاف‏هاى داخلى و جناح‏ بندى ‏هاى سیاسى
- زیر سؤال بردن اصول مسلّم قانون اساسى
ـ راه‏ هاى مقابله با توطئه دشمنان در جامعه امروز با الهام‏ گیرى از واقعه عاشورا


1. گسترش تعلیم و تربیت دینى و تعمیم تبلیغات مذهبى
2. ایجاد روحیه گذشت و جانبازى در راه دین
3. گسترش و نهادینه‏سازى عنصر بصیرت
4. احیاى فریضه امر به معروف و نهى از منكر
5. پاى‏بندى و وفادارى به ولایت فقیه
6. استفاده از تمام وسایل ارتباط جمعى در تبلیغ دین


هوای دل



تا آفتاب از حرکات تو می وزد از سمت سیب ، عطر صفات تو می وزد . دل می دهیم ، پنجره را باز می کنیم باران گرفته ، یا کلمات تو می وزد ؟ دل می شویم ، محض تپیدن به پای تو در خاک کوچه ای که حیات تو می وزد اینکه چقدر بوی شهادت ، چقدر صبح اینکه چقدر از نفحات تو می وزد ! امشب بهار می دمد از خون روشنت فردا بهشت از برکات تو می وزد . من ایستاده ام به تماشای زیستن جایی که موج موج فرات تو می وزد و با هر اذان به یاد همان ظهر چاک چاک گیسوی خون چکان صلات تو می وزد . کشتی شکستگان تو را بیم موج نیست ،آنجا که بادبان نجات تو می وزد
امکانات


آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :